2010-11-13 / 13:55:43
0

INTERVJU MED JUSTIN!

För tre år sedan var Justin Bieber gatumusikant och för pengarna ville han gå till Disneyworld. Därefter visade han sig på YouTube, och nu är han den största pop sensation sedan Michael Jackson. Jon Ronson frågar honom om de dåliga dagarna, flickor och om det är sant att han inte vet vad en tysk är

Torsdag eftermiddag, San José, Kalifornien. Justin Bieber sitter i ett omklädningsrum som är normalt hem till San José Sharks ishockey. Men det finns 23 Sharks och endast en av honom - en liten pojke i en stort rum, tom men för en soffa, en dokumentär-maker pekar en kamera på mig (Jon M Chu, chef för Step Up 3D, nu gör Justin Bieber Never Say Never 3D), hans trycker man Mike, och hans Xbox. Han har, märker jag, han utsett till sitt Xbox avatar en liten svart flicka klädd i en skotskrutig kjol.

Jon M Chus 3D kameran spelar in en försiktig, ängslig mig. Min ångest beror på att Justin - endast är 16 och den överlägset största tonåring stjärnan i världen, förmodligen det största sedan Michael Jackson - tenderar att rabbla alltför polerad maximer i intervjuer, som dessa från sin nyutkomna självbiografi, Första Steg 2 Forever: My Story:

"Var och en av mina fans är så speciell för mig ... Det hela hände på grund av dig. Jag vaknar och vet att jag har de bästa fansen i världen ... Mitt team är min familj och de alla förtjänar sin tid åt att lysa också ... "

Detta guardedness är begripligt med tanke på miljontals anti-Biebers där ute, redo att kasta sig över alla felsteg, trots att de är en droppe i havet jämfört med de miljarder Beliebers i världen, en Belieber är - enligt Urban Dictionary - "En person som älskar Justin Bieber & beliebes i allt som han kan göra". Enligt Twitter är 3% av alla deras trafik Belieber-relaterade, med servrar över hela världen tillägnad Justin och hans fans. I juli hann Lady Gaga som den mest sökte-till person på nätet.

Jag har inte fått långa ensam med Justin och jag är orolig att det inte kommer finnas tid att gräva under plattityder och hitta några (med lite tur) fascinerande mörker.

"Vilka roliga YouTube-klipp har du betraktat nyligen?" Frågar jag honom.

"Det finns en som heter Scarlet Europaparlamentet en torktumlare som är riktigt roligt, säger han.
Den här kvinnan är på ett bord och hon sjöng och helt plötsligt står hon på kanten och vänder över och faller. Det är verkligen roligt. "

"Hur är Charlie bet mig i fingret?" Frågar jag honom.

"Inte riktigt å rolig'', säger han. "Tycker du Charlie Bit Mitt finger är roligt?"

"Ja", säger jag.

Justin shrugs. "Att amerikaner och kanadensare är det bara roligt på grund av deras engelska accenter." Han pausar. "Det finns en video som heter Arab Screaming det är verkligen roligt. Det är en arabisk kille som börjar skrika. Det är bara lustigt. Du borde se det."

Jag frågar Justin om han någonsin ser på sin egen YouTube-videor. Han säger samtidigt att han förstår de faror googla sig själv, gör han ibland läsa kommentarer.'' "Du är så dum", jag ignorerar dem. "Du är bög" utan någon uppenbar anledning. Vad är poängen med det? Men så minns jag det finns så många människor som gillar mina videoklipp som inte ens kommentera. När jag gillar en video jag inte slösa min tid att kommentera. Men människor som hatar dig - de ska ta tid att hata dig.''

Han är någonstans mitt i en 85-datum turné. En rad med bussar parkeras tillbaka i lastbrygga. De kör i konvoj genom natten från stad till stad, bärande Justin och en stor armé av vuxna. Jag ser dem backstage: angelägen-ser män kostym och hålla clipboards, grånade roddare. Tidigare såg jag Justin väva in och ut ur dem på hans Segway.

"Har alla resor göra att du känner förlorat?" Frågar jag.

"Du är så långt borta," han nickar, "och du börjar känna dig som om du en robot. När jag är utomlands är schemat är alltid galet och då finns det tid förändras och du är inte ens själv. Det är konstigt. "

"Känner du någonsin vemodigt för de dagar innan du blev känd?" Frågar jag.

Vid denna er Justin ut som om det hela blir för inåtvända. "Jag är en vanlig person,'' säger han hastigt. "Jag lever min dröm och jag bara njuter av varje minut av det.''

Källa: www.jbieber.blogg.se

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: